[ProjectSCZ-FIAM] ?==?utf-8?q? keuze voor identifier in comanage

Pieter Neerincx pieter.neerincx at gmail.com
Tue Nov 14 00:30:45 CET 2017

Hi,

> On 13 Nov 2017, at 22:54, Jouke Roorda <jouker at nikhef.nl> wrote:
>
> Hi all,
>
> Als ik dit soort dingen lees krijg ik behoorlijk de kriebels.
> Een BSN is extreem gevoelige informatie. Zo gevoelig zelfs, dat organisaties dit niet zomaar mogen gebruiken - zoals al werd genoemd.
> Zoals hieronder het scenario omschreven wordt, zou een afgeleide alsnog een untargeted, persistent id zijn. Dat zou deze afgeleide natuurlijk een wassen neus maken.

Helemaal mee eens!

> Persoonlijk vind ik de reden `dat is handig` niet afdoende.

Als collega's uit het buitenland een Nederlands eID krijgen, wat gegenereerd wordt op basis van attributen uit hun eigen land, dan zijn die eIDs niet eens handig. Het zou alleen handig zijn als een Duitser met z'n Duitse eID kan inloggen op onze infra. Als ik het onderstaande goed begrijp zou een Duitser op het cluster van de Franse Universiteit waar hij werkt met z'n Franse eID moeten inloggen en in het kader van een samenwerking met z'n Nederlandse eID op ons cluster in Groningen. Voor de alumni website van z'n alma mater heeft hij dan weer een Duits eID nodig. Dan gebruik ik nog liever IBAN als uniek user ID. Weet ik tenminste meteen waar de rekening voor de core uren en storage naar toe kan ;)

> Daarnaast zijn er genoeg minder gevoelige, maar toch persoonlijke opties alleen al binnen het eduPerson model (wiki.geant.org/display/eduGAIN/Identifier+Attributes).

Mooi overzicht.

> Als iemand in dienst gaan van een andere instelling, dan is het altijd mogelijk om zijn identifier aan te passen in het SCZ, mocht deze persoon al aan _exact_ hetzelfde blijft werken.

Het is mooi dat SCZ soepel met een wijziging van ID overweg kan, maar bij nadere inspectie kunnen onze clusters niet goed overweg met een wijziging van een account naam :o...

> Hoe flauw het ook klinkt, is het bijzonder oninteressant wie iemand is. Veel interessanter is wát iemand is - en dat is nou precies wat de SCZ aan service providers gaat vertellen.

Hangt nogal van de "wat" af. Voor zoiets als de schaal waar SURFspot mee werkt wil je misschien weten wat iemand is: student dan studententarief, medewerker dan medewerkers tarief voor een licentie.
Maar voor de schaal van een gemiddelde CO is het totaal oninteressant om via SURFconext attributen mee te krijgen over het wat van iemands aanstelling, want die zijn allemaal te grofmazig om interessant te zijn. Een CO manager / groepsleider herkent een collega waarmee die samen wil werken op naam, omdat ze die van een congres, lezing, publicatie, o.i.d. herkennen. Dat kan een stage-student, PhD-student, postdoc, PI, Prof, analist of whatever zijn; Wat die persoon precies is bij een instelling doet er voor een autorisatie workflow in COManage totaal niet toe, maar om wie het gaat is nogal essentieel om herkend te worden. Als je eenmaal als lid in een CO zit, dan is dat lidmaatschap een "wat" dat er wel weer toe doet ;). Voor bestanden, mappen en jobs op bijvoorbeeld een cluster wil ik ook meteen herkennen van wie die zijn zonder een semi-random brei van nummers te moeten vertalen naar een naam. Kortom als de SCZ niet voorziet in het herkennen van om wie het gaat, dan wordt het niks.

Groeten,

Pi

phone: +31 6 143 66 783
e-mail: pieter.neerincx at gmail.com