[ProjectSCZ-FIAM] keuze voor identifier in comanage

Niels van Dijk niels.vandijk at surfnet.nl
Wed Nov 15 13:08:42 CET 2017

Hoi

On 15-11-17 12:39, Bas Zoetekouw wrote:
> Dag allemaal,

> Concreet zou dat dus betekenen dat we binnen de SCZ identifiers van de
> vorm pietje at bbmri.co.scz.org of klaasje at clariah.co.scz.org zouden maken.
>  Zou die vorm voor jullie acceptabel zijn?
>
> Een alternatief zou bijvoorbeeld een non-readable identifier zijn,
> bijvoorbeeld een uuid zoals dc8aff44-e27a-4984-99b7-9859ccd77f96.

Ik zou dit combineren:

dc8aff44-e27a-4984-99b7-9859ccd77f96 at bbmri.co.scz.org

Dat laatste heeft sterke voorkeur denk ik, omdat er meteen pseudonimisatie is. Je mag namelijk verwachten dat deze identifier ook in alle diensten van de CO te recht gaat komen.
Verder omdat je dan een eduPersonUniqueID attribuut kan gebruiken om dit te transporteren, en je geen clash hebt met ePPN.

> Een global identifier die misschien wel zinnig in in onze context is de
> Orcid https://orcid.org/
> Gebruiken jullie deze wellicht al in jullie samenwerkingen?  Zou het
> acceptabel zijn om iedereen die de SCZ gebruikt een Orcid te vragen?

Lijkt me een slecht idee. Een ORCID is een specifieke identifier bedoelt
voor een specifiek doel. Bij definitie is deze identifier linkable tegen
een heleboel persoonlijke data van de gebruiker. We geen controle
hebben over de 'governance' van deze identifier, en er zijn diverse
scenarios denkbaar waarbij je niet wil dat deze identifier zomaar als
primaire identifier in diensten terecht komt. De ORCID is een prima
identifier die we als een atribuut als onderdeel van het profiel van een
gebruiker moeten registreren, en waarbij we de keuze kunnen maken deze
info al dan niet aan een dienst te geven. Maar niet als de *primaire*
identifier, want dan is deze keuze er niet meer.

Niels