[Surfconext-sp-newsletter] Toelichting op storing SURFconext donderdag 1 februari 2018 / Explanation of SURFconext interruption on Thursday 1 february 2018

SURFconext notifications no-reply at surfnet.nl
Fri Feb 2 10:51:43 CET 2018


- English version of this message below -

Geachte heer/mevrouw,

Afgelopen donderdag, 1 februari 2018, had SURFconext te maken met een storing die een klein deel van de logins beïnvloedde. We willen jullie graag
informeren over de achtergrond van deze storing. Deze mail wordt verstuurd naar alle bij ons bekende technisch en admin contactpersonen van
leveranciers/diensten.

SURFnet heeft in het onderhoudsvenster op 1 februari van 05:00 - 07:00 een nieuwe versie van SURFconext uitgerold. Rond 8:30 uur bleek het Where Are
You From-scherm (WAYF) niet meer te werken voor gebruikers van specifiek Internet Explorer 11. Gebruikers met andere browsers (waaronder Edge) en
diensten waarvoor geen WAYF wordt gepresenteerd waren niet getroffen. De workaround voor getroffen gebruikers was om tijdelijk een andere browser te
gebruiken.

De oorzaak voor het probleem werd gevonden in een incompatibiliteit in een gebruikte JavaScript-library. Nadat dit geïdentificeerd was, is een
oplossing gevonden en geïmplementeerd en een nieuwe release van SURFconext gemaakt. Deze moest goed getest worden, om te zien of het probleem
verholpen was maar juist ook of de wijzigingen geen nadelige gevolgen hadden voor andere browsers, die niet getroffen waren door de bug. Nadat dit
bevestigd was is de nieuwe release om 13:20 uitgerold op productie, waarmee het probleem is opgelost.

De precieze reden van incompatibiliteit en waarom dit niet in onze tests naar voren is gekomen zijn onderdeel van de analyse van deze storing die het
SURFconext-team nu gaat uitvoeren. We evalueren alle storingen en bekijken welke maatregelen kunnen worden genomen om de kans op dit soort problemen
in de toekomst verder te verkleinen.

Onze welgemeende excuses voor eventuele overlast.

Heeft u nog vragen, dan kunt u altijd contact opnemen met support at surfconext.nl.

Met vriendelijke groet,

Raoul Teeuwen
Productmanager SURFconext
SURFnet

* * * * * * *

Dear Sir / Madam,

On Thursday, 1 February 2018, SURFconext had to deal with a bug that affected a small part of the logins. We would like to explain what we currently
know about what happened. This mail is sent to all known technical and admin contacts of suppliers / services.

SURFnet rolled out a new version of SURFconext in the maintenance window on 1 February from 5 am to 7 am. Around 8:30 am we were notified the Where
Are You From screen (WAYF) did not work anymore for users of Internet Explorer 11. Users with other browsers (including Edge) and services for which
no WAYF is presented were not affected. The workaround for affected users was to temporarily use another browser.

The cause of the problem was found in an incompatibility in a used JavaScript library. After this was identified, a solution was found and implemented
and a new release of SURFconext was made. This had to be tested thorougly, to see if the problem had been solved, but also whether the changes had no
adverse consequences for other browsers that were not affected by the bug. After this was confirmed, the new release was rolled out on production at
13:20, which solved the problem.

The precise reason for incompatibility and why this did not appear in our tests are part of the analysis of this bug that the SURFconext team is now
going to perform. We evaluate all malfunctions and see what measures can be taken to further reduce the chance of problems in the future.

Our sincere apologies for any inconvenience.

If you have any questions, you can always contact support at surfconext.nl.

Sincerely,

Raoul Teeuwen
Product manager SURFconext
SURFnet




More information about the Surfconext-sp-newsletter mailing list