From no-reply at surf.nl Mon Jul 15 15:51:22 2024 From: no-reply at surf.nl (SURFconext Notifications) Date: Mon, 15 Jul 2024 15:51:22 +0200 Subject: [Surfconext-sp-newsletter] Toelichting storing donderdag 11 juli 17:03 - 17:24 / Explanation of outage on Thursday 11 July 17:03 - 17:24 (CEST) Message-ID: - English version of this message below - Beste SURFconext-contactpersoon, Op donderdag 11 juli 2024 tussen 17:03 en 17:24 was er een storing met het inloggen via SURFconext op een aantal specifieke diensten (in totaal 100 Service Providers). Gebruikers die op een van die diensten probeerden in te loggen, kregen daarbij? een SURFconext-foutmelding te zien met "Uknown Error". Ongeveer 25% van de logins resulteerde hierdoor in deze foutmelding. De verstoring ontstond tijdens geplande onderhoudswerkzaamheden aan SURFconext. Hierbij wordt steeds een deel van de infrastructuur gecontroleerd offline gebracht, en na het onderhoud weer teruggebracht. De storing ontstond doordat door een menselijke fout tijdens het uitvoeren van de procedure, niet is opgemerkt dat een deel van de infrastructuur nog niet correct online was voordat deze werd teruggebracht in productie. Daardoor zijn (alleen) logins mislukt op diensten die gebruikmaken van SURFconext Autorisatieregels of van Attribuutaggregatie. Zodra de verstoring werd opgemerkt werd direct duidelijk wat er mis ging en zijn de incorrect functionerende componenten weer uit de roulatie gehaald. We zullen naast de menselijke procedure meer technische checks toevoegen om dit in de toekomst te voorkomen en we zullen uiteraard het probleem oplossen waardoor deze componenten niet goed terugkwamen na het onderhoud. Excuses voor het ontstane ongemak. We doen ons uiterste best om storingen te voorkomen en de impact daarvan te verkleinen. Vragen en/of opmerkingen kunnen altijd naar support at surfconext.nl worden gestuurd. Vriendelijke groet, Het SURFconext-team. NIET ANTWOORDEN OP DEZE MAIL. U kunt uw vragen en opmerkingen sturen naar: support at surfconext.nl ======= Dear SURFconext contact, On Thursday 11 July 2024 between 17:03 and 17:24 (CEST), there was an outage with logging in via SURFconext to a number of specific services (100 Service Providers in total). Users who tried to log in to one of those services encountered a SURFconext error message stating "Uknown Error". About 25% of logins resulted in this error message during this brief period. The disruption occurred during planned maintenance work on SURFconext. This involves taking a part of the infrastructure offline in a controlled manner each time, and bringing it back up after maintenance. The disruption occurred because, due to human error during the execution of the procedure, it was not noticed that part of the infrastructure was not yet correctly online before it was returned to production. As a result, logins (only) failed on services using SURFconext Authorisation Rules or Attribute Aggregation. As soon as the disruption was noticed, it was immediately clear what went wrong and the incorrectly functioning components were brought out of rotation. We will add more technical checks in addition to the human procedure to prevent this from happening in the future, and we will of course fix the issue that caused these components not to return properly after maintenance. Apologies for any inconvenience caused by the outage. We always do our best to prevent disturbances and reduce their impact as much as possible. Questions and/or remarks can always be sent to support at surfconext.nl. Kind regards, The SURFconext team. PLEASE DO NOT REPLY TO THIS MESSAGE DIRECTLY. If you have any questions or feedback, please contact: support at surfconext.nl - einde bericht / end of message -