[Surfconext-sp-newsletter] Toelichting storing donderdag 11 juli 17:03 - 17:24 / Explanation of outage on Thursday 11 July 17:03 - 17:24 (CEST)
SURFconext Notifications
no-reply at surf.nl
Mon Jul 15 15:51:22 CEST 2024
- English version of this message below -
Beste SURFconext-contactpersoon,
Op donderdag 11 juli 2024 tussen 17:03 en 17:24 was er een storing met
het inloggen via SURFconext op een aantal specifieke diensten (in totaal
100 Service Providers). Gebruikers die op een van die diensten
probeerden in te loggen, kregen daarbij een SURFconext-foutmelding te
zien met "Uknown Error". Ongeveer 25% van de logins resulteerde hierdoor
in deze foutmelding.
De verstoring ontstond tijdens geplande onderhoudswerkzaamheden aan
SURFconext. Hierbij wordt steeds een deel van de infrastructuur
gecontroleerd offline gebracht, en na het onderhoud weer teruggebracht.
De storing ontstond doordat door een menselijke fout tijdens het
uitvoeren van de procedure, niet is opgemerkt dat een deel van de
infrastructuur nog niet correct online was voordat deze werd
teruggebracht in productie. Daardoor zijn (alleen) logins mislukt op
diensten die gebruikmaken van SURFconext Autorisatieregels of van
Attribuutaggregatie.
Zodra de verstoring werd opgemerkt werd direct duidelijk wat er mis ging
en zijn de incorrect functionerende componenten weer uit de roulatie
gehaald. We zullen naast de menselijke procedure meer technische checks
toevoegen om dit in de toekomst te voorkomen en we zullen uiteraard het
probleem oplossen waardoor deze componenten niet goed terugkwamen na het
onderhoud.
Excuses voor het ontstane ongemak. We doen ons uiterste best om
storingen te voorkomen en de impact daarvan te verkleinen. Vragen en/of
opmerkingen kunnen altijd naar support at surfconext.nl worden gestuurd.
Vriendelijke groet,
Het SURFconext-team.
NIET ANTWOORDEN OP DEZE MAIL. U kunt uw vragen en opmerkingen sturen
naar: support at surfconext.nl
=======
Dear SURFconext contact,
On Thursday 11 July 2024 between 17:03 and 17:24 (CEST), there was an
outage with logging in via SURFconext to a number of specific services
(100 Service Providers in total). Users who tried to log in to one of
those services encountered a SURFconext error message stating "Uknown
Error". About 25% of logins resulted in this error message during this
brief period.
The disruption occurred during planned maintenance work on SURFconext.
This involves taking a part of the infrastructure offline in a
controlled manner each time, and bringing it back up after maintenance.
The disruption occurred because, due to human error during the execution
of the procedure, it was not noticed that part of the infrastructure was
not yet correctly online before it was returned to production. As a
result, logins (only) failed on services using SURFconext Authorisation
Rules or Attribute Aggregation.
As soon as the disruption was noticed, it was immediately clear what
went wrong and the incorrectly functioning components were brought out
of rotation. We will add more technical checks in addition to the human
procedure to prevent this from happening in the future, and we will of
course fix the issue that caused these components not to return properly
after maintenance.
Apologies for any inconvenience caused by the outage. We always do our
best to prevent disturbances and reduce their impact as much as
possible. Questions and/or remarks can always be sent to
support at surfconext.nl.
Kind regards,
The SURFconext team.
PLEASE DO NOT REPLY TO THIS MESSAGE DIRECTLY. If you have any questions
or feedback, please contact: support at surfconext.nl
- einde bericht / end of message -
More information about the Surfconext-sp-newsletter
mailing list