[Surfconext-sp-newsletter] Toelichting storing donderdag 11 juli 17:03 - 17:24 / Explanation of outage on Thursday 11 July 17:03 - 17:24 (CEST)

SURFconext Notifications no-reply at surf.nl
Mon Jul 15 15:51:22 CEST 2024


- English version of this message below -

Beste SURFconext-contactpersoon,

Op donderdag 11 juli 2024 tussen 17:03 en 17:24 was er een storing met 
het inloggen via SURFconext op een aantal specifieke diensten (in totaal 
100 Service Providers). Gebruikers die op een van die diensten 
probeerden in te loggen, kregen daarbij  een SURFconext-foutmelding te 
zien met "Uknown Error". Ongeveer 25% van de logins resulteerde hierdoor 
in deze foutmelding.

De verstoring ontstond tijdens geplande onderhoudswerkzaamheden aan 
SURFconext. Hierbij wordt steeds een deel van de infrastructuur 
gecontroleerd offline gebracht, en na het onderhoud weer teruggebracht. 
De storing ontstond doordat door een menselijke fout tijdens het 
uitvoeren van de procedure, niet is opgemerkt dat een deel van de 
infrastructuur nog niet correct online was voordat deze werd 
teruggebracht in productie. Daardoor zijn (alleen) logins mislukt op 
diensten die gebruikmaken van SURFconext Autorisatieregels of van 
Attribuutaggregatie.

Zodra de verstoring werd opgemerkt werd direct duidelijk wat er mis ging 
en zijn de incorrect functionerende componenten weer uit de roulatie 
gehaald. We zullen naast de menselijke procedure meer technische checks 
toevoegen om dit in de toekomst te voorkomen en we zullen uiteraard het 
probleem oplossen waardoor deze componenten niet goed terugkwamen na het 
onderhoud.

Excuses voor het ontstane ongemak. We doen ons uiterste best om 
storingen te voorkomen en de impact daarvan te verkleinen. Vragen en/of 
opmerkingen kunnen altijd naar support at surfconext.nl worden gestuurd.

Vriendelijke groet,
Het SURFconext-team.

NIET ANTWOORDEN OP DEZE MAIL. U kunt uw vragen en opmerkingen sturen 
naar: support at surfconext.nl


=======

Dear SURFconext contact,

On Thursday 11 July 2024 between 17:03 and 17:24 (CEST), there was an 
outage with logging in via SURFconext to a number of specific services 
(100 Service Providers in total). Users who tried to log in to one of 
those services encountered a SURFconext error message stating "Uknown 
Error". About 25% of logins resulted in this error message during this 
brief period.

The disruption occurred during planned maintenance work on SURFconext. 
This involves taking a part of the infrastructure offline in a 
controlled manner each time, and bringing it back up after maintenance. 
The disruption occurred because, due to human error during the execution 
of the procedure, it was not noticed that part of the infrastructure was 
not yet correctly online before it was returned to production. As a 
result, logins (only) failed on services using SURFconext Authorisation 
Rules or Attribute Aggregation.

As soon as the disruption was noticed, it was immediately clear what 
went wrong and the incorrectly functioning components were brought out 
of rotation. We will add more technical checks in addition to the human 
procedure to prevent this from happening in the future, and we will of 
course fix the issue that caused these components not to return properly 
after maintenance.

Apologies for any inconvenience caused by the outage. We always do our 
best to prevent disturbances and reduce their impact as much as 
possible. Questions and/or remarks can always be sent to 
support at surfconext.nl.

Kind regards,
The SURFconext team.

PLEASE DO NOT REPLY TO THIS MESSAGE DIRECTLY. If you have any questions 
or feedback, please contact: support at surfconext.nl

- einde bericht / end of message -




More information about the Surfconext-sp-newsletter mailing list